Monday 28 November 2011

Adakah Kita Terkecuali ?




Terdapat tiga orang sahabat baik yang berlainan kos di sebuah universiti.
Ahmad merupakan pelajar kos tafsiran alQuran dan Hadis, Badrul pula pelajar kos kejuruteraan awam manakala Saiful pula pelajar kos sains hayat.

Pada suatu hari, Badrul mengajak sahabat-sahabat baiknya itu pergi makan. Ketika mereka hendak makan,

Ahmad : Jom kita baca doa sebelum makan bersama-sama.   
Badrul : Engkau lah baca Ahmad, engkau kan pelajar kos agama.
Saiful : YA ! Setuju !

Ahmad menuruti sahaja kehendak sahabat-sahabatnya itu lalu dia mengetuai bacaan doa dan begitulah berlaku seterusnya. Setiap perkara yang mereka buat, Ahmad sahajalah yang mengetuai atas dasar Ahmad pelajar 'kos agama'

Sampai satu ketika, di sebuah restoran ketika mereka hendak membuka puasa..

Ahmad : Badrul, sekarang engkau pula yang mengetuai bacaan doa.
Badrul : Haish.. tak nak la, engkau lah Ahmad, engkau lebih layak kerana engkau kos agama. Tak pun Saiful je la yang baca (sambil menuding jari ke arah Saiful)
Saiful : Eh ! Kenapa aku pulak ?? Engkau lah Ahmad, engkau kan kos agama. Takkan tak boleh kot ^_^
Ahmad : Ok la , aku lah yang baca, dekat akhirat nanti memang aku je yang akan dihisab kan ?? Aku ok je ^_^
Badrul & Saiful : Errrr.. 

Di hari berikutnya....

Ahmad : Jom kita dengar tazkirah sama-sama ^_^
Badrul : Errr... Takpe la.. Engkau je  la yang pergi. Engkau kan kos agama. Orang macam aku ni tak pergi pun xpe.. aku bukan kos agama.
Saiful : Betul cakap Badrul tu. Lagipun aku busy dengan assignment aku, next week dah nak exam. Yang lebih afdhal engkau je lah Ahmad yang pergi.. Lagipun memang ada kaitan dengan kos ko kan ? hehehe

Mendengar jawapan sahabat-sahabatnya itu Ahmad berasa dia perlu menjelaskan sesuatu kepada sahabat-sahabatnya itu.

Ahmad : Boleh aku cakap sikit ? ^_^

"Kenapa korang selalu kaitkan aku dengan kos yang aku ambil? Adakah di hari akhirat nanti Allah menilai kita melalu kos yang kita ambil? Cara korang bercakap seolah-olah orang yang mengambil kos agama sahaja yang akan dihisab.

Maksudnya orang kos agama macam aku ni sahaja yang akan masuk syurga. Betul tak ?

Ye la.. semua perkara baik aku kena buat disebabkan aku kos AGAMA. Bukan ke korang juga perlu berusaha untuk kumpul pahala?

Aku ambil kos ni pun bukan sebab aku pakar dalam agama. Cuma aku mahu mengenali Islam dengan lebih mendalam kerana sebelum ini aku tidak begitu ambil berat tentang agama. Sebab tu la aku apply kos ni supaya aku dapat mendalami Islam dan kembali ke jalan yang diredhaiNya.

Tidak semestinya kos selain dari kos agama tidak diredhai Allah. Asalkan kita buat kerana Allah, pasti Allah juga akan redha dengan kita dan sentiasa bersama kita.

Ingatlah wahai sahabat-sahabatku, kita adalah Muslim ! Dilahirkan sebagai seorang Islam sejak dari lahir lagi dan ini tanggungjawab kita sebagai hamba Allah. Kita jangan hanya Islam hanya pada nama dan IC, Islam juga pada hati dan terapkan di dalam diri dan amalan harian kita. Barulah kita menjadi orang Islam yang sejati !

Ada juga orang yang ambil kos agama tapi masih kurang ilmuya, ada juga orang ambil kos selain daripada agama tetapi banyak ilmunya. Tapi bukanlah itu yang dinilai oleh Allah tetapi sejauh mana kesungguhan kita untuk mendapatkan keredhaan Allah. Allah hanya memberi hidayah kepada orang yang mencari dan berusaha untuk mendapat keredhaanNya, bukan berdasarkan kos yang kita ambil dan apa yang kita belajar." 



Badrul mula menitiskan air mata manakala Saiful tunduk malu..

Kemudian Ahmad meninggalkan sahabat-sahabatnya untuk pergi ke tempat tazkirah. Selang beberapa langkah Ahmad meninggalkan sahabat-sahabatnya, tiba-tiba dia mendengar Badrul dan Saiful menjerit "Tunggu kami Ahmad ! Kami ingin ke tempat tazkirah juga ! Mulai hari ini kami akan berusaha untuk mendekati Islam dengan lebih mendalam lagi.. Terima kasih atas peringatan yang engkau beri.."

Ahmad : Bersyukurlah kepada Allah. Dia masih lagi memberi kita peluang untuk berubah dan mencari jalan yang diredhaiNya.


Sumber : Dari facebook seorang sahabat. 


*Kisah benar. Inilah realiti kehidupan kita. Belajar agama jika kita sekolah agama atau kos agama sahaja. Semoga dapat diambil iktibar untuk muhasabah dan mujahadah kita bersama. InsyaAllah. ^_^


Sayidina Ali:
“Manusia semua tidur, bila mati baru mereka terjaga.”

"Oleh itu (berpegang teguhlah pada ajaran Islam yang sedang engkau amalkan, dan) janganlah engkau menurut kemahuan orang-orang yang mendustakan (agama Allah)." [Al-Qalam, 68:8]

"Dan janganlah mereka (yang ingkar) dapat menghalangmu (daripada menyampaikan dan beramal dengan) ayat-ayat Allah sesudah ia diturunkan kepadamu; dan serulah manusia kepada (agama) Tuhanmu; dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang menyertai orang-orang musyrik." [Al-Qasas, 28:87]

















No comments:

Post a Comment